رادیو تراژدی | فصل 2 پادکست 3

سه‌ زن – رادیو تراژدی، فصل دو، اپیزود ۳

این شماره‌ی سوم از فصل دوم پادکست رادیوتراژدی است که در آبان سال 1401 منتشر می‌شود. این شماره بعد از دو ماه دوری از شما منتشر می‌شود؛ دلیلش هم روشن است و نیاز به هیچ اما و اگری ندارد. اما برای جبران مافات تصمیم گرفتیم یک شماره‌ی سه قسمتی منتشر کنیم؛ درباره‌ی خانواده‌ی وزیری-استرآبادی و سه زن از نسل‌های مختلف این خاندان.

🔻قسمت اول این شماره به زندگی و کار بی‌بی‌خانم استرآبادی می‌پردازد؛ زنی در دوره‌ی قاجار که از پیشگامان احقاق حقوق زنان در ایران بود. او در نوجوانی به دربار ناصرالدین شاه راه پیدا کرد اما خیلی زود متوجه تفاوت زندگی زنان اشرافی و زنان معمولی شد. در زندگی شخصی‌اش زنی جسور بود که تن به سنت‌های غلط جامعه‌ی ایرانی نمی‌داد. به همین دلیل هم شروع کرد به نگارش مقاله و کتاب، برای مطلع کردن زنان نسبت به حقوق‌شان. بی‌بی‌خانم از اولین زنانی بود که در ایران مدرسه‌ی دخترانه تأسیس کرده و کتابی در نقد رفتار مردان و جامعه‌ی مردسالار نوشته است.
قصه‌ی بی‌بی‌خانم تراژیک نیست، او نمادی است از تلاش بی‌وقفه برای تغییر نگاه جامعه‌ی ایران نسبت به زن و خارج کردنش از قالب ابزاری. بی‌بی‌خانم کسی بود که با جهل مبارزه می‌کرد و برای همین هم در تاریخ ما ماندگار شد.

🔻تصنیف‌ها و آوازهای این شماره همگی با صدای ایران‌الدوله هلن است؛ خواننده‌ی دوره‌ی مشروطه که در سال ۱۳۰۵ صدایش روی صفحاتی ضبط شده اما متاسفانه کمتر شنیده شده است.

نویسنده: سوسن سیرجانی | راوی: کریم نیکونظر | اصلاح صدا و میکس: رضا دولت‌زاده | ناشر: موسسه‌ی هوگویک

۵ دیدگاه دربارهٔ «رادیو تراژدی | فصل 2 پادکست 3»

  1. درودبرشما.باسپاس ازنویسنده و راوی که با لحنی خودمانی و محاوره ای، متنی تاریخی را شنیدنی کرده اند. فقط نکته ای که به نظرم می تونه کیفیت شنیدن را بالا ببره فاصله گذاری بیشتر بین متن هاست یعنی استفاده بیشتراز موسیقی و استراحت دادن به گوشِ شنونده ها… درضمن جایی از برنامه شنیدم روزنامه حبل المتقین؛ حالا نمی دونم منظور همان حبل المتین است که درست ادا نشده یا خیر؟
    امیدوارم به زودی بخشهای دیگر این برنامه آماده شوند. پیروز و موفق باشید🌷

  2. ممنونم عالی بود.
    با اینکه از پیشینه و گذشتگانم میدونستم اما ثانیه به ثانیه شنیدنش برام لذت بخش بود.
    به علاقمندان خوندن کتابی که مهرانگیزجان ملاح نوشتن رو هم توصیه میکنم:
    زنان پیشگام ایرانی ،خدیجه افضل وزیری دختر بی بی خانم استرآبادی

  3. هاله حمیدی

    درود بر شما آقای نیکونظر و همه ی همکاران آگاه و دانای شما .
    صداتون رسا وپرتوان باد.دستان همگی شما رو میفشارم که با اگاهی دادن و نشر واقعیت های تکان دهنده و گاه غم انگیز بر امید و دانش و توانایی فرهنگی جامعه می افزایید.
    اعتقاد من ،مبارزه ی مهم تر و واقعی تر ،رسوخ به قلبهاست .که این مهم آدم های نرمال و کنجکاو را آگاه تر ، امیدوار تر و انسان تر میکند و آدم های ناآگاه تر و نادان را ترسو تر و حقیر تر می کند و قطعا راه برای رهایی و آزادی ذهن های رها و تن های از دست داده ی عزیزان بوم و سرزمینمان را آسانتر و نزدیکتر می کند.
    ما نیز با شنیدن فریاد رسا و آگاهی دهنده ی فرهنگی شما می کوشیم به دختران و پسرانمان این دانش را انتقال دهیم .
    مانند بی بی خانم استرآبادی با چند نفر آغاز کرده تا به قدرت بی نهایت زنان و مردان خدای گونه مان دست یابیم .
    به امید رهایی.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید